کارنامه شهید رئیسی در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی، الگوی مدیران فرهنگی کشور است | احداث ۸ کتابخانه عمومی در حاشیه شهر مشهد در دوران تولیت خادم‌جمهور  سینما‌های کشور دوشنبه و سه‌شنبه (۱۴ و ۱۵ خرداد) تعطیل است «جوکر ۲» در آستانه پخش از شبکه نمایش خانگی خبرنگاران مشهدی در روز زیارتی امام‌رضا(ع) نایب‌الزیاره شهدای خبرنگار غزه می‌شوند رویداد «خلاق و نوآور» برگزیدگان خود را شناخت + اسامی بازگشت نجم‌الدین شریعتی با فصل جدید «حسینیه معلی» اعلام روز‌های تعطیلی اجرای نمایش‌های روی صحنه مشهد در خرداد ۱۴۰۳ برگزاری مراسم خاکسپاری «عزیز شبانی» دوبله سریال جنایی «ژن جنایت» برای تلویزیون پخش جهانی «گربه ماهی» آغاز شد ادامه تحقیقات جنایی پلیس درباره مرگ «متیو پری» بازیگر سریال فرندز مستند زندگی «کتایون امیرابراهیمی» در مسیر تولید «لباس عروسی» با بازی رابعه اسکویی در مسیر تولید اهداف و رویکرد‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی تبیین شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) «در سایه سرو» واجد شرایط اسکار شد مرتضی اردستانی، بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت + علت فوت
سرخط خبرها

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: باید روحیه و حماسه‌سرایی فردوسی را در بین ایرانیان ترویج و تقویت کنیم

  • کد خبر: ۱۰۸۲۴۵
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: باید روحیه و حماسه‌سرایی فردوسی را در بین ایرانیان ترویج و تقویت کنیم
محمد حسین زاده، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی بر قله حماسه و برای ایران ایستاده است؛ برهمین راستا تلاش داریم روحیه و حماسه‌سرایی فردوسی را در بین ایرانیان ترویج و تقویت کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد حسین زاده امروز در نشست مطبوعاتی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فردوسی  که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزارشد، اظهار کرد: آنطور که باید و شاید نتوانسته‌ایم مقام شاعر پرآوازه و بزرگ حماسه سرای کشور ابوالقاسم فردوسی را پاس بداریم و در شان آن برنامه بزاریم. هر چند امسال تلاش کرده‌ایم برنامه‌های خوبی را تدارک دیده‌ایم و کار‌های عمیقی در این راستا انجام خواهیم داد.

نشست خبری ستاد بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی

وی افزود: فردوسی شاعر ملی ماست و اثر او نقش بین‌المللی داشته است، اما هنوز حوزه‌های مغفوری وجود دارد و که باید بر روی آن کارشود. قهرمان‌هایی که فردوسی در شاهنامه رقم زده در طول سالیان سال نقش و اثری در دل و جان مردم ایجاد کرده است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: فردوسی بر زندگی ایرانیان اثرگذار است و شعر‌های او به شکل‌های مختلف در زندگی روزمره مردم ورود پیدا کرده است. هنری به نام نقال‌خوانی در چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها اجرا می‌شود و جمعیتی در این مکان‌ها جمع می‌شوند و به داستان‌های آن‌ها گوش می‌کنند. بسیاری از اشعار در شاهنامه به عنوان ضرب‌المثل در زندگی مردم گفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه با توجه به کار‌هایی که برای فردوسی انجام داده‌ایم، اما هنوز در حوزه پژوهشی عقب هستیم، ادامه داد: فردوسی با خلق اسفندیار، رستم، سهراب استقلال و ایستادن در برابر ظلم را در روح انسان‌ها تقویت کرده است. فردوسی تلاش کرده مفاهیم ادبیات دینی در قالب ابیات نهادینه کند. بسیاری از علما و بزرگان کشور اشاره‌های مختلفی به این داشته‌اند که بسیاری از ابیات از مفاهیم قرآنی آمده است.

حسین‌زاده بیان کرد: آثار فردوسی حرف‌های زیادی برای ما و آیندگان دارد. حماسه‌سازی و قهرمان پروری که شاهنامه رقم زده نیاز به الگوسازی دارد. رستم قرار است برای جوان و نوجوان ما نقش ایستادگی در برابر ظلم را ایفا کند؛ بنابراین باید در رویکرد‌های جدید کشور به این امر توجه شود و قهرمانان شاهنامه را با ادبیات جوانان به آنان معرفی کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه نوجوان امروز ما به واسطه رسانه‌های پررنگی که وجود دارد قهرمانان فانتزی و عاری از ارتباط معنوی با خالق را بیشتر می‌شناسد؛ بنابراین باید تلاش شود در این حوزه کار بسیار انجام و در این حوزه سرمایه‌گذاری شود. امید داریم در سال‌های آتی در این حوزه اقدامات و اتفاقات خوبی صورت گیرد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به حکمت فردوسی صراحت دارند و گفته‌اند که این حکیم بزرگ شعری که سروده است مبتنی بر حکمت اسلامی و شیعه است. همچنین حضرت آیت‌الله علامه جوادی گفته‌اند که فردوسی با حماسه‌سرایی چه کار بزرگی انجام داده است و اشاره دارد که فردوسی امروز ما کجاست.

وی اضافه کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی بر قله حماسه ایستاده و برای ایران ایستاده است. حاج قاسم فقط  داعش را بر زمین نزد. او داعشی بر زمین زد که بسیاری از کشور‌های غربی و برخی کشور‌های عربی تلاش کردند که دور تا دور ایران ناامن شود و حاج سلیمانی با روحیه حماسی تلاش کرد که جلوی این اتفاق گرفته شود. امروز این قهرمان نیاز به فردوسی دارد که با زبان هنر این حماسه‌سرایی را بیان کند. برهمین راستا تلاش داریم روحیه و حماسه‌سرایی فردوسی را در بین ایرانیان ترویج و تقویت کنیم.

حسین‌زاده سلسله برنامه‌های بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی را تصریح کرد و گفت: از ۲۴ اردبیهشت ماه   لغایت تا ۳ خرداد ماه برنامهپ‌های بزرگداشت ادامه خواهد داشت. آیین آغازین بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی در ۲۴ اردبیهشت ماه در دانشگاه فردوسی برگزار و سپس در روز‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی، هنری و علمی در سطح مشهد و استان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه‌های این بزرگداشت شامل اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی، همایش علمی، پژوهشی پیام شاهنامه پایندگی زبان فارسی، ویژه برنامه‌های نقالی و مرشدخوانی در آرامگاه حکیم توس، جشنواره شعر از توس تا نیشابور، اختتامیه فراخوان داستان حماسی، رویداد کارگاهی و آموزشی سینما حماسه، نشست هم‌اندیشی هنر حماسی، مسابقه دانش‌آموزی، نمایشگاه تخصصی از نفایس خطی و سنگی، نمایشگاه کتاب، رونمایی از شاهنامه‌های موجود در گنجینه رضوی، ویژه برنامه دیار حماسی در مساجد و مدارس به همت پایگاه‌های بسیج تئاتر افسانه ماردوش، ویژه برنامه ورزش‌های زورخانه‌ای و آیین‌نامه‌های پهلوانی و همچنین مراسم شاهنامه‌خوانی در مشهد و سیستان‌وبلوچستان نیز خواهد بود.

سید جواد موسوی مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست گفت: در سال جاری دستگاه‌های مختلف در سطح استان با همکاری یکدیگر پای کار آمده‌اند و برنامه‌های یک شکلی را برگزار خواهند کرد. مانند سال‌های گذشته اقداماتی صورت خواهد گرفت که شامل اهدای نشان ملی و مراسم‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی در آرامگاه فردوسی است، در دانشگاه فردوسی نیز برنامه‌هایی برگزار خواهد شد. انتشار یادمان سپهبد در بلوار شاهنامه و ساخت کلیپ ویدئویی حکیم توس به سه زبان از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->